"Ромите винаги пеят и танцуват - значи те носят една добродетел в живота - който пее, зло не мисли", говореха си участници във фестивала "Циганска песен и танц" миналата седмица. За разлика от "Шератон"-ския контингент "музиканти-менте" с мечки и маймунки на четвъртия ромски сешън участваха оригинални майстори на петолинието. Тридневното джамбуре в Стара Загора мина под почетното председателство на Вили Казасян. Шефът на журито, най-добрият цимбалист в България и на Балканите Анжело Маликов, припомни, че основната задача на ромския "Златен Орфей" е да изчисти циганската музика от турските и арабските чалги, както и от натрапчивите сръбски мотиви. Чалга на турски означава музика. Сред българските цигани и съгражданите им думата е придобила популярност като *мелодия, която се изпълнява по сватби. (За по-голяма прецизност в джипси-нотния лексикон е добре да се знае още, че маане е инструментално соло по време на изпълнението). Според сина на автора на класическото парче "Чай Шукарие" циганската песен в основата си не е игрива, а баладична, защото "циганинът е лирик по душа". Типичният ромски танц е с ръце и се различава от турския кючек "по темперамента".
С описанието на истинската ромска носия циганолозите се опитаха да изтрият знака за равенство, който слагаме между шарениите, кича и циганския маниер на обличане. По принцип посестримите на жената, отгледала Касандра, трябва да са облечени семпло - широка пола и блуза с широк ръкав. Добре е мъжете да са издокарани в панталон, задължително с ботуши и риза с широка яка. Естетическите цербери на фестивала бяха разстроени от това, че традициите и в обличането се губят: "различните танцьори тук се обличат смешно, кабаретно, по начин, който въобще не е цигански".
Според по-тренираните гости на феста ромската шлагерна музика е станала жертва на нециганското потребителско търсене. Българското ухо не било настроено да слуша разтърсващите руско-цигански романси, а предпочитало по-палавите кючеци. Музикантите от оркестър "Шумен", които този сезон свирят на "Златни пясъци", разказаха, че на морето най-много вървят гюбек-парчетата, а понякога и унгарският чардаш. "Най-характерният инструмент за нашата музика е цигулката. За сватби и кючеци най-важен, професионален и богат е кларнетът", обясни ръководителят на бенда. Специално за репортера на "Капитал" той изпълни на кларнет популярната мелодия от "Треска за злато" така, че и Чарли Чаплин би защракал с пръсти с ръце над главата си. Хонорарът за свирене на сватба варира между 60 000 и 100 000 лева. Най-желаните парчета са "Богата булка", "Жица, жица", "Тоз кючек" и "Наляво-надясно". Грижите за тонуса на сватбарите се възнаграждават щедро и извън договорката: "По сватбите ни подаряват много. Най-голям дар получихме две агнета. Още ни дадоха веднъж златен пръстен и галонка от 5 литра уиски", спомниха си "Шумен"-ци. Най-актуалната им песен "за проблемите на ромите" е "На път към бизнеса". Българските имитации на кючек, които били създадени "за гевезе" - "Камъните падат", "Баровец, баровец", "На бургаската гара", също са в хит-листата при ромска венчавка. Пак в младоженски контекст музикантите споменаха любопитния факт, че сред циганите-катунари (има още и кошничари, калайджии, джамбаши и др.) има обичай булката да се купува. "Сватовете се събират и определят цената в зависимост от това дали е красива, работлива и какво умее", разказаха очевидци. Сумата за невестите напоследък тръгвала от 1 милион лева и дори можела да удари стойността на тристаен апартамент. Най-известните "тържища" за мургави моми били в Плевен, Червен бряг и Димитровград. Представители на други цигански общности обясниха, че при тях жената се годява само срещу кило ракия. Любопитно прозвуча информацията, че за да остане имането в рамките на рода, вече все по-често се женят братовчеди.
Следобед, часове преди официалното прослушване в летния театър, настанените в с. Старозагорски бани участници в циганския фест играеха белот или репетираха по стаите. В станцията на "Марица-изток" (на няколко километра от месторождението на бира "Загорка") приветливи синоними на продавачи на семки си говореха от балконите. Беловласата Флора Романова от Шумен, излязла на припек на терасата, радостно замаха за поздрав на представителите на пресата. Речникът й, с който не всички българи биха могли да се похвалят, се оказа резултат от дългогодишно образоване и четене на книги. "Циганите по принцип сме весел народ, не носим злоба в душата си. За добрина обичаме да се отблагодаряваме с цялата си душа. В нелеки ситуации и мъка музиката облекчава, затова тя има такова място в нашия живот", разкри г-жа Романова. "Специално българският циганин много държи на имиджа на страната си. Затова апелирам към управлението да погледне на нас като на хора, които дават всичко за България, и да ни даде шанс да оправим положението си." Според говорителката на няколкото съседни балкона циганетата са необикновено будни и паметливи и могат да учат по няколко езика. "Сега се насочваме към английски език", съобщи Флора Романова и добави: "Вече не сме онези заспали хора, които не бяха разбрали вкуса на образованието. Но за нас то все още си остава лукс, в материален аспект." Докато разумната циганка разсъждаваше за хала на ромите, принадлежащи към етноса тийнейджъри кършеха снага и виеха ръце по характерен начин на близката тераса. Впоследствие те решиха да слязат пред почивния дом, за да си направят снимки с "истински джурналисти". Децата от танцов ансамбъл "Ансел" споделиха, че имат къщи, живеят съвсем модерно и не чувстват някаква бариера между себе си и останалите им връстници. Техният хореограф обаче намекна, че "проблеми с българите има". От думите му обаче се разбра, че те са регионални. "Във Видин живеем съвсем спокойно, в сговор, а тук, в Стара Загора, разбирам, че не пускат ромите да се къпят в басейна", възмути се Методи Филчев. Талантливите по общо мнение момичета и момчета от "Ансел" стилизират автентичен цигански фолклор. "С танците си засягаме проблемите по интеграцията на ромите в съвременното българско общество", обобщи корепетиторът.
Сред викове "коз" и "терца" във фоайето на станцията сновяха ромският депутат от БСП Петър Георгиев и футболистите от ихтиманския цигански отбор. Халфът Любен Ангелов с гордост обяви, че неговият тим е в А окръжна група. Поради финансовите си проблеми и зрялата възраст ритни-топковците от Софийско не хранят илюзии, че отборът им ще стане шампион на България. "Искаме само, ако може някой от младите да успее, да тръгне, да изгрее", подсказаха те една съществена отлика с българите.
Ихтиманските колеги на Стоичков първи заговориха за най-сериозния проблем на циганите - безработицата. "Неволята, сестро, ни учи да крадем", каза мъж с брада като на Румцайс. За пример той избра бившето си работно място - чугунолеярния завод в Ихтиман: "Преди там имаше 2000 души работници, след съкращенията останаха само 200. Негов съотборник добави: "В завода на електродите работеха 3 смени, сега е само една. Просто нема работа." Ако не по наследство, то със сигурност с хроничната липса на постоянна работа "офис" на циганите стават чужди дворове, улици и полета. "Половината отбор краде. Крадеме картофи, крави и други работи", признаха мъжете в екипи. Те посрещнаха с шумна радост приближил се впоследствие към приказливата група ром. "Преди 20 дена ме пуснаха от затвора. Прибраха ме за изнасилство на две момичета. Направих го, щото беха много красиви, како", заобяснява остриганият. "Сред нас борци има, има даже щангисти и майстори на спорта - Борето", криво разбраха въпроса ромите. "Мутри?! Ти луда ли си! Ние много не ги обичаме", бяха категорични циганите. Близкостоящите смугли хубавици също решиха да се включат в разговора: "Ромите всичко обичат, госпожа, най-вече веселите работи и да има ядене и пиене. Като нямаме пари, пускаме музика." Запитана дали може да гледа на ръка, опитна дама погледна хитро и отвърна "зависи колко плащаш". "За нас гледането на ръка е абсолютна измама. Децата ги възпитаваме да не краде, да не лъже, да има любов, да обича ближния", издекламира 43-годишната Любка.
"Циганите, малцинството въобще, нямат никаква защита, никаква подкрепа. Нашият депутат само заплатата си получава. Елате при нас да видите колко хора гладуват, има мизерия", оплакваха се вечните кандидати за по-добър живот.
"Аз най-обичам да крада - това е бърза печалба. Ако още малко се задържите, ще видите как ще ви открадна микрофона и ще го продам за хляб и картофи."
www.capital.bg
С описанието на истинската ромска носия циганолозите се опитаха да изтрият знака за равенство, който слагаме между шарениите, кича и циганския маниер на обличане. По принцип посестримите на жената, отгледала Касандра, трябва да са облечени семпло - широка пола и блуза с широк ръкав. Добре е мъжете да са издокарани в панталон, задължително с ботуши и риза с широка яка. Естетическите цербери на фестивала бяха разстроени от това, че традициите и в обличането се губят: "различните танцьори тук се обличат смешно, кабаретно, по начин, който въобще не е цигански".
Според по-тренираните гости на феста ромската шлагерна музика е станала жертва на нециганското потребителско търсене. Българското ухо не било настроено да слуша разтърсващите руско-цигански романси, а предпочитало по-палавите кючеци. Музикантите от оркестър "Шумен", които този сезон свирят на "Златни пясъци", разказаха, че на морето най-много вървят гюбек-парчетата, а понякога и унгарският чардаш. "Най-характерният инструмент за нашата музика е цигулката. За сватби и кючеци най-важен, професионален и богат е кларнетът", обясни ръководителят на бенда. Специално за репортера на "Капитал" той изпълни на кларнет популярната мелодия от "Треска за злато" така, че и Чарли Чаплин би защракал с пръсти с ръце над главата си. Хонорарът за свирене на сватба варира между 60 000 и 100 000 лева. Най-желаните парчета са "Богата булка", "Жица, жица", "Тоз кючек" и "Наляво-надясно". Грижите за тонуса на сватбарите се възнаграждават щедро и извън договорката: "По сватбите ни подаряват много. Най-голям дар получихме две агнета. Още ни дадоха веднъж златен пръстен и галонка от 5 литра уиски", спомниха си "Шумен"-ци. Най-актуалната им песен "за проблемите на ромите" е "На път към бизнеса". Българските имитации на кючек, които били създадени "за гевезе" - "Камъните падат", "Баровец, баровец", "На бургаската гара", също са в хит-листата при ромска венчавка. Пак в младоженски контекст музикантите споменаха любопитния факт, че сред циганите-катунари (има още и кошничари, калайджии, джамбаши и др.) има обичай булката да се купува. "Сватовете се събират и определят цената в зависимост от това дали е красива, работлива и какво умее", разказаха очевидци. Сумата за невестите напоследък тръгвала от 1 милион лева и дори можела да удари стойността на тристаен апартамент. Най-известните "тържища" за мургави моми били в Плевен, Червен бряг и Димитровград. Представители на други цигански общности обясниха, че при тях жената се годява само срещу кило ракия. Любопитно прозвуча информацията, че за да остане имането в рамките на рода, вече все по-често се женят братовчеди.
Следобед, часове преди официалното прослушване в летния театър, настанените в с. Старозагорски бани участници в циганския фест играеха белот или репетираха по стаите. В станцията на "Марица-изток" (на няколко километра от месторождението на бира "Загорка") приветливи синоними на продавачи на семки си говореха от балконите. Беловласата Флора Романова от Шумен, излязла на припек на терасата, радостно замаха за поздрав на представителите на пресата. Речникът й, с който не всички българи биха могли да се похвалят, се оказа резултат от дългогодишно образоване и четене на книги. "Циганите по принцип сме весел народ, не носим злоба в душата си. За добрина обичаме да се отблагодаряваме с цялата си душа. В нелеки ситуации и мъка музиката облекчава, затова тя има такова място в нашия живот", разкри г-жа Романова. "Специално българският циганин много държи на имиджа на страната си. Затова апелирам към управлението да погледне на нас като на хора, които дават всичко за България, и да ни даде шанс да оправим положението си." Според говорителката на няколкото съседни балкона циганетата са необикновено будни и паметливи и могат да учат по няколко езика. "Сега се насочваме към английски език", съобщи Флора Романова и добави: "Вече не сме онези заспали хора, които не бяха разбрали вкуса на образованието. Но за нас то все още си остава лукс, в материален аспект." Докато разумната циганка разсъждаваше за хала на ромите, принадлежащи към етноса тийнейджъри кършеха снага и виеха ръце по характерен начин на близката тераса. Впоследствие те решиха да слязат пред почивния дом, за да си направят снимки с "истински джурналисти". Децата от танцов ансамбъл "Ансел" споделиха, че имат къщи, живеят съвсем модерно и не чувстват някаква бариера между себе си и останалите им връстници. Техният хореограф обаче намекна, че "проблеми с българите има". От думите му обаче се разбра, че те са регионални. "Във Видин живеем съвсем спокойно, в сговор, а тук, в Стара Загора, разбирам, че не пускат ромите да се къпят в басейна", възмути се Методи Филчев. Талантливите по общо мнение момичета и момчета от "Ансел" стилизират автентичен цигански фолклор. "С танците си засягаме проблемите по интеграцията на ромите в съвременното българско общество", обобщи корепетиторът.
Сред викове "коз" и "терца" във фоайето на станцията сновяха ромският депутат от БСП Петър Георгиев и футболистите от ихтиманския цигански отбор. Халфът Любен Ангелов с гордост обяви, че неговият тим е в А окръжна група. Поради финансовите си проблеми и зрялата възраст ритни-топковците от Софийско не хранят илюзии, че отборът им ще стане шампион на България. "Искаме само, ако може някой от младите да успее, да тръгне, да изгрее", подсказаха те една съществена отлика с българите.
Ихтиманските колеги на Стоичков първи заговориха за най-сериозния проблем на циганите - безработицата. "Неволята, сестро, ни учи да крадем", каза мъж с брада като на Румцайс. За пример той избра бившето си работно място - чугунолеярния завод в Ихтиман: "Преди там имаше 2000 души работници, след съкращенията останаха само 200. Негов съотборник добави: "В завода на електродите работеха 3 смени, сега е само една. Просто нема работа." Ако не по наследство, то със сигурност с хроничната липса на постоянна работа "офис" на циганите стават чужди дворове, улици и полета. "Половината отбор краде. Крадеме картофи, крави и други работи", признаха мъжете в екипи. Те посрещнаха с шумна радост приближил се впоследствие към приказливата група ром. "Преди 20 дена ме пуснаха от затвора. Прибраха ме за изнасилство на две момичета. Направих го, щото беха много красиви, како", заобяснява остриганият. "Сред нас борци има, има даже щангисти и майстори на спорта - Борето", криво разбраха въпроса ромите. "Мутри?! Ти луда ли си! Ние много не ги обичаме", бяха категорични циганите. Близкостоящите смугли хубавици също решиха да се включат в разговора: "Ромите всичко обичат, госпожа, най-вече веселите работи и да има ядене и пиене. Като нямаме пари, пускаме музика." Запитана дали може да гледа на ръка, опитна дама погледна хитро и отвърна "зависи колко плащаш". "За нас гледането на ръка е абсолютна измама. Децата ги възпитаваме да не краде, да не лъже, да има любов, да обича ближния", издекламира 43-годишната Любка.
"Циганите, малцинството въобще, нямат никаква защита, никаква подкрепа. Нашият депутат само заплатата си получава. Елате при нас да видите колко хора гладуват, има мизерия", оплакваха се вечните кандидати за по-добър живот.
"Аз най-обичам да крада - това е бърза печалба. Ако още малко се задържите, ще видите как ще ви открадна микрофона и ще го продам за хляб и картофи."
www.capital.bg
Година?
ОтговорИзтриване