Оказа се, че същия ден на “Ню Джърси Стейдиъм” ще дава aвтографи върху автобиографията си великият Еузебио. Наредих се и аз на една огромна опашка и зачаках – все пак това е Еузебио! Най-накрая дойде и моят ред, поднасям книгата, а Еузебио, който седеше на един стол, без да вдигна поглед, ме попита: “За кого да я напиша?” Аз му отвръщам: “За Андрей Аспарухов от България.”

Еузебио се сепна, свали очилата и ме погледна: “Аз познавах един Аспарухов от България, играл съм срещу него, имате ли нещо общо?” Смутено отвърнах, че това е баща ми. Еузебио стана, върна ми книгата и каза простичко:” Тогава вие ще ми дадете автограф, защото Аспарухов бе най-великият футболист, срещу когото съм играл!”

Андрей Аспарухов, син на великия Гунди



Незабравими светли спомени от нашето детство


Как детето чудо Лобертино Лорети преживя славата и забравата

Наричаха го „гласа на Вселената“. Най-известните му песни са „Аве Мария“, „Ямайка“, „Санта Лучия“, „Да се върнеш в Соренто“.


В края на 50-те – началото на 60-те години страните от т. нар. Източен блок се намираха зад „желязната завеса“ и чуждестранни изпълнители почти не звучаха по техните радиа, с изключение на слънчевото италианско момче Робертино Лорети. Неговите плочи излизаха в соцстраните в огромни тиражи. От прозорците на жилищните сгради звучаха неговите песни „Ямайка“ и „Аве Мария“.


Една от причините Лорети да пробие „желязната завеса“ по времето на Н. Хрушчов е младата му възраст и фактът, че песните му не възхваляваха капиталистическия начин на живот. Макар че „Аве Мария“ можеха да забранят, защото тя е молитва към Богородица, която пеят в католически храмове.


„Чувствах, че ме докосва Божията ръка“

Когато папата чува партията на Ангела в изпълнение на Робертино Лорети, пожелава да се срещне с този вундеркинд.


Лорети си спомня:

„Папата попита: „Кой от вас пее с такъв ангелски глас?“ Заведоха ме при него и всички шепнешком промълвиха: „Застани на колене и му целуни ръката…“ Никога няма да забравя този момент. През живота си няколко пъти почувствах как до мене се докосва ръката на Бог. Аз съм дълбоко вярващ човек и смятам, че всичките тези моменти бяха предначертани за мен свише…“

Вероятно беше създадена митичната биография на Лорети, за да могат песните му безпрепятствено да слушат в комунистическите страни. Съветските вестници пишат, че баща му е комунист. 


Робертино се ражда в патриархално католическо семейство, пето дете по ред. В семейството има осем братя и сестри. Баща му е бояджия, майка му – домакиня. В църковния хор Лорети пее от шестгодишна възраст. След това пее в римската опера; често пее в римското кафене „Гранд Италия“. Там се появяват първите му фенове, които не пропускат нито едно негово изпълнение. 


Веднъж в кафенето не стигнали местата за желаещите да чуят момчето-чудо и започнали безредици; наложило се да се намеси полицията. 

Лорети си спомня, че на седмица му плащали 3 хиляди лири (30 евро днешни пари). Но посетителите винаги му оставяли бакшиш и той събирал 10-15 хиляди лири на вечер.


В кафенето „Гранд Италия“ Лорети се среща с датския продуцент Волмер Соренсен и тази среща дава старт на световната му кариера. Продуцентът записва на плоча гласа на младия италианец и я изпраща в Дания; след две седмици подписва с юношата договор за гастроли в Европа. И колелото се завърта. За няколко години са продадени над 70 милиона плочи с песни на Лорети.


Той разказва, че от 12 до 15 години нито веднъж не е ходил на почивка, не знаел какво е ваканция; гастролите му продължават по пет месеца и предвиждат по 2-3 концерта на ден. 

Лорети имал частен вертолет и самолет, а като всяко дете мечтаел да кара велосипед с приятели.

С годините гласът на юношата се променя и се превръща в драматичен тенор. Лорети продължава да пее и на 60 години, но вече не може да бъде най-добрият. Той пее до 35 години, след това прекъсва за десет години. Заедно с братята и сестрите си отваря ресторант. Лорети готви отлично и обича вкусно да похапне.


Шок за Лорети е разводът с жена му, на която въпреки натоварения график той никога не изменя. Но при нея се развива нервна болест след смъртта на баща й, която лекува с алкохол. Това води до крах в семейството, в което растат две деца.

Лорети се жени за втори път за жена с 13 години по-млада от него. Ражда им се син, който става актьор.


„Гласът на сина ми е прекрасен, но той казва, че един певец в семейството стига…“ – разказва Робертино.

Слънчевото италианско момче и на 77 години е запазило лъчезарната си усмивка.

Заедно със сестрите си Лорети отваря сладоледена къща в Рим, където продукцията се приготвя от натурални съставки.

Днес Лорети продължава да гастролира, макар и рядко. Повече време отделя на многобройното си семейство – деца, племенници и внуци.

„Ако гласът е от Бог, във всяка възраст той е и истински глас. Браво!!! Да бъде щастлив, здрав, да живее дълго и животът му да е пълен с добро. Робертино, пейте за радост на хората…“ – такива възторжени коментари може да се прочетат под видеата, в които Лорети пее на 50-60 години. 

А онези, които го помнят като дете и юноша, с носталгия пишат: „Това са незабравими светли спомени от моето щастливо детство“.

Такава е съдбата на гениалния Робертино: той се лиши от собственото детство, за да направи щастливи милиони хора.

Мария Март, Аргументы и факты



 


Хелмут Шмит не проявява никакъв интерес към идеята.

Икономист или инженер е хер Живков, авторът на новия метод, питат германците. Нашите отвръщат с неловко мълчание

Като всички диктатори и Тодор Живков по време на дългото си управление все търси панацеята, която не само да реши всички проблеми на бедна България, но и да я нареди сред най-развитите държави.


Някои от съветниците му и учени мошеници използват този мерак на Първия и му пробутват като гениални идеи какви ли не щуротии и шарлатанства.Така през годините се пръкнаха АПК, мултипликационният подход, строителното чудо на проф. Коларов, горящата вода на инж. Найденов и др.


“Откривателите” хитро приписват авторството на нововъведението на самия Тодор Живков. Това го ласкае и ускорява внедряването на поредната “последна дума на науката и техниката”. От което те печелят много почести и пари.


Любимото творение на Живков е “мултипликационният подход”. Той трудно произнася първата дума, но въобще не се срамува да говори за този подход като лично негова идея.Помня негова реч, в която той дори обясняваше как му е хрумнала идеята за думата “мултипликационен”.


Каква е същността на този подход? Ето как го обяснява в книгата си “Спомени” Огнян Дойнов, член на Политбюро на ЦК на БКП (1977-1988) и министър на машиностроенето (1981-1986). Всъщност той е истинският автор на “подхода”.


“Взема се основното изделие на даден завод. Анализират се вложените в него материали, техниката, технологията, ресурсът, пазарите на изделието. По-детайлният анализ се прави на базата на най-доброто аналогично изделие в света.Анализира се каква техника е необходима за изработването на отделното изделие в самото предприятие, кой външен доставчик създава технически или технологични проблеми.


След това започва групиране на верига технологии. Например десет завода имат проблеми с химията на дадено изделие. За тях се планира крупна технологическа инвестиция. Друг пример - в един автомобил се вграждат каучук, метал, химия, електроника - 10-15 компонента. Прави се анализ, за да се установи кой доставчик в България има да решава проблем. Целта е да се видят слабостите на икономиката и те да бъдат преодолени.И така елемент по елемент. В цялото стопанство е трябвало да се направи оценка на всяко основно изделие от гледна точка на неговата ефективност и перспективност. Проблемите се групират, очертава се веригата от решаващи технологии. Става ясно какво можем да правим сами, какво - да внесем, и къде да бъде поканен чуждестранен участник.


По този начин парите и силата на България щяха да бъдат групирани във водещи технологични направления, с които да излезем в света. Това не беше направено...”


Но Живков толкова е повярвал в мултипликационния подход, че се опитва да шашне дори германците с възможностите му.


От 24 до 28 ноември 1975 г. като председател на Държавния съвет на НР България Тодор Живков прави първото си официално посещение във Федерална република Германия по покана на федералния канцлер Хелмут Шмит.


Живков приема тази покана като признание и за неговото особено внимание към германския бизнес


След установяването на дипломатическите отношения с ФРГ той си изгражда не само държавни, но и лични контакти и отношения с шефовете на големите западногермански фирми и концерни.


На срещите си с тях в България той обича да казва, че България исторически е свързана с два народа - руския и германския. Припомня им, че като съюзник на Германия България участва в две войни.Е, и двете завършват с поражение, но приятелството между двата народа винаги е съществувало. И точно това приятелство трябва да се използва в икономическите връзки между двете страни.


Именно при първото си посещение в Германия Тодор Живков се опитва да впечатли немците с “мултипликационния подход”. Той започва да говори за своята “най-голяма и най-значима разработка” още на срещата с федералния канцлер Хелмут Шмит. Германецът обаче не проявява почти никакво внимание към идеята.


Налага се съветниците да успокояват огорчения Живков, че Шмит не е икономист и не може да вникне в дълбочината на идеята, а и тя не е съвсем приложима за капиталистическата система. Все пак е създадена за “по-прогресивния строй” - социализма.


Това амбицира Живков и той решава да впечатли с “мултипликационния подход” на срещата си с ръководителите на “Мерцедес”, с които българската делегация има среща на следващия ден. Нашите хора разглеждат цеховете, оборудвани с най-модерната техника, слушат обясненията и негласно ахкат, само Живков изглежда някак напрегнат.


После сядат в залата за разговори. Първия веднага вади от джоба си флумастер и заявява, че ще запознае домакините с най-новата научна разработка, която масово се внедрява в неговата страна.


Един от съветниците успява да каже, че разработката е лично на другаря Живков. Това сервилно уточнение предизвиква лек гаф, защото един от немците пита Живков инженер ли е, или икономист. Следва неловка пауза и без да уточни точно какъв е,


българският ръководител смело се хвърля в разяснения


Ръкомаха, говори бързо и преводачът едва смогва да следи обърканите му обяснения и да ги превежда. Немците седят с учудени лица и както се казваше в оня руски виц, “даже вопросов не задавали”.


Изглежда, в един момент Живков решава, че германците може би не могат да вникнат в смисъла на разработката му, и иска листове, на които да нарчертае схемата на “мултипликационния подход”. Докато донесат хартията обаче, той поглежда бялата покривка на масата и започва да чертае върху нея квадратчета и кръгчета, които свързва със стрелки.


От време на време пита домакините дали го разбират. Те кимат любезно - “Я- я...” и смутено клатят глави. С поведението и вдъхновените си обяснения председателят на Държавния съвет успява да удиви дори членовете на българската делегация, повечето от които си мислят, че го познават много добре и знаят всичките му трикове и политически номера.


В крайна сметка обаче ръководителите на “Мерцедес” и немските специалисти не оценяват по достойнство гениалните прозрения на българския ръководител, защото по време на това посещение е подписан само петгодишен договор за културно сътрудничество.Нямам информация дали по време на подписването на договора Живков не се е развихрил да говори на немците за своите артистични и театрални заложби, демонстрирани в пиесата “Хан Татар” и други самодейни постановки по време на “полунелегалния” му живот в селата Говедарци и Лесичово.


Второто официлно посещение на Тодор Живков в Германия е от 2 до 5 юни 1987 г. Подписано е споразумение за избягване на двойното данъчно облагане. Тогава “мултипликационният подход” е останал забравен в историята, на мода е “новият икономически механизъм”.


Но Живков не споделя с германците новата си идея.“Щом е механизъм, нема начин он да се не развали. Я че чекам!” - така гласеше


шопският виц за онова време Механизмът заскърца силно през 1988 г. и на следващата също отиде в историята.


В началото на 1989 г. в България идва Рихард фон Вайцзекер - за първи път страната ни е посетена от западногермански президент. За разлика от своя български колега, чиито визити във ФРГ траят по 4-5 дни, Вайцзекер е в България само няколко часа. Въпреки това визитата преминава при пълен блясък - приеми, срещи, концерти.


В България вече зреят новите промени, заложени от “перестройката” на Горбачов. Старата дреха на Европа, съшита след Втората световна война, започва да се пука по шевовете.


Живков още си мисли, че ще приклекне, докато отмине бурята, и ще оцелее. Но само след десетина месеца е издухан от всичките си постове, както и всички други ръководители на соцлагера.


Малко след 10 ноември 1989 г. в България пристига външният министър на ФРГ Ханс-Дитрих Геншер. Той е първият западен министър, който посещава страната ни след промените.


Но държавен глава на България вече е Петър Младенов - бивш външен министър и близък приятел с Геншер. Тодор Живков е на “заслужен отдих” и го очаква затворническата килия...

Източник:www.24plovdiv.bg



Радослав Стоянов по-известен като Радо Прашката вече е нов човек. За това се похвали самият той в писмо, пише ХотАрена.


"Здравейте, пише ви Радослав Стоянов. Искам да ви споделя, че вече не живея в България. Махнах се и никога няма да се прибера да живея в България. Живея и работя на трудов договор в Англия, осигурявам се и съм много добре тук. Животът ми е спокоен и хубав, и нищо не ми липсва“, хвали се Радо. 


От снимките във фейсбук профила му се вижда, че той има връзка с дама, която е по-възрастна от него и се казва Румяна. Явено е, че Прашката е започнал живота си на чисто в Англия.Намерил си е работа, срещнал е любовта, тренира във фитнеса. Какво друго му трябва на човек?


Радо Прашката нашумя през 2012 година, след участието си в Биг Брадър и в няколко продукции, като най-яркият му образ е във филма на Влади Въргала „Шменти капели”. Дълго време той обикаляше София без ангажименти и без работа. 

Беше се забъркал в скандал, след който лежа в ареста в едно столично полицейско управление затова, че е заплашвал от фалшив профил във Фейсбук продуцента Магърдич Халваджиян затова, че не го е взел за участие в популярно телевизионно шоу за таланти.



Как се стига до производството на този Москвич - това е история, обрасла в легенди, митове и откровени измислици.


Една от основните причини е, че колата е абсолютно копие на Opel Kadett, макар че руснаците недотам умилително я наричат "Слон" заради предната решетка и масивния външен вид.Москвич-401 се ражда в автомобилния завод в Москва и е първият съветски автомобил, влязъл в серийно производство.


Една от най-популярните легенди твърди, че след Втората световна война СССР успява да изземе от няколко автомобилни завода в Германия набор от скици и инструкции за сглобяване на автомобили, включително и Opel. Впоследствие Москвич-401 е изграден едно към едно по описанията от немските скици.


Към този мит се прибавят и твърденията, че още преди войната Йосиф Сталин много харесва вида на Opel Kadett и силно настоявал един ден Съветският съюз да разполага именно с такава общодостъпна за народа кола.


Александър Андронов, който след войната е главен дизайнер в Московския автомобилен завод, в биографията си до известна степен отрича историята на Москвич-401 да е толкова славна. Да, действително колата е разработена като копие на Opel, но съветските инженери я изработват от по-здрав и тежък метал и нанасят някои сериозни промени.Работата по автомобила започва още през 1945 г., когато на висшите лица в Кремъл са показани редица идеи за съветска кола.


Още през март 1946 г. са готови подробните чертежи и немалко образци на частите на бъдещия автомобил. Тук вече част от митовете се оказват верни, защото се следва почти дословно одобрения от Сталин вариант - модел с четири врати, открояваща се предница и вид, който по мнение на съветския лидер е непреходно модерен.Все пак, както казахме, съветските инженери правят изменения с германския оригинал. Москвич-401 има необичайно предно окачване, а скоростният лост вместо отдясно на шофьора е преместен зад волана. Каросерията е подсилена, рамката на колата е изцяло метална във време, в което на много места още се прави от дърво.


Двигателят е 1,1 литра и е четирицилиндров, скоростната кутия е тристепенна, като мощността е 23 конски сили, което за онова време никак не е било чак толкова слабо представяне. Работата по двигателя е напълно готова през 1954 г. и на следващата година започва серийното производство.Именно Москвич-401 дава силен тласък на съветската автомобилна индустрия.


Той се превръща в кола не само на обикновените хора, но е предпочитан и от редица певци и актьори. Автомобилът търпи модернизации буквално през няколко седмици и така конските му сили достигат до 26, ръчната спирачка е скрита под предното табло и самото табло се сдобива с две жабки с капаци.


Колата обаче си има и своите непреодолими проблеми. Мнозина се оплакват, че купето е твърде тясно и неуютно и в него липсва отопление. Багажникът се отваря чрез бутон в таблото, което също се приема за неудобно решение. Външна брава пък отначало има инсталирана само на дясната предна врата.


Максималната скорост на Москвич-401 е 90 км/ч, но още при 40 км/ч колата започва да се усеща нестабилна и дори се съобщава за преобръщания. При температури под -15 градуса се налага да се налива гореща вода, за да се нагрее маслото и автомобилът да потръгне.


И въпреки че е заместена бързо от по-модерния Москвич-402, тази кола все още може да се види в някои отдалечени руски провинции, макар и обикновено по-скоро като антика, отколкото в движение.

Източник:webcafe.bg


Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Сайта bgspomen.com не разполага с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантира за истинността и, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът й, освен ако не е авторска. Възможно е написаното в някой статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.

Архив