Какви ли не истории сме чували от времето на т. нар. "соц". Някои от тях искрено ни притесняват, а други разсмиват.


Не всички анекдоти е можело да се разказват в онези времена, но сега сме свободни да им се смеем.


Ето един виц от соца, които развесели всички:

По време на соца един милиционер влязъл цивилен в ЦУМ. 


Насочил се към някакъв щанд и попитал:


- Прощавайте! Колко струва този акордеон?


Продавачката му отговорила:


- Седемдесет и пет лева, другарю милиционер.


Нашият се зачудил: "Брей! Тази как позна какво работя, като в момента съм без униформа? Може би по мустаците. Или по прическата? Я да си направя един експеримент!".


Залепил си фалшива брада, сложил си тъмни очила и широкопола шапка. И пак цъфнал на същия щанд:


- Прощавайте! Колко струва този акордеон?


- Седемдесет и пет лева, другарю милиционер – отново му отговорила продавачката.


Милиционерът здравата се нахъсал да надхитри жената. След ден отново се предрешил - този път като бабичка. Доближил се за трети път до щанда и задал дежурния си въпрос:


- Прощавайте! Колко струва този акордеон?


Тя отново отговорила:


- Седемдесет и пет лева, другарю милиционер.


Завалията съвсем се шашнал. Свалил си забрадката и женската перука и възкликнал смаяно:


- Ама как така всеки път познавате, че съм милиционер?!


Продавачката свила рамене:


- Ами, това е радиатор, другарю милиционер. 



Беше лятото на 1962 или 1963 г. Бях в служебна командировка в София. Между другото посетих и ЦУМ. На щанда за дамски дрехи видях голяма опашка от жени. Попитах какво се продава и разбрах, че предлагат дамски найлонови бели блузи. На мен много ми харесаха, особено единия модел тип поло /те бяха три модела/, внос от Чехия.


В същото време зареждаха щанда. Понеже аз работех в сферата на търговията, професионалният нюх ми подсказа да се кача на по-горен етаж, където също има щанд за дамски дрехи, тъй като бях сигурен, че и там ще заредят от същата стока. И не се излъгах. След няколко минути дойде количката и зареди от същите блузи. 


Те бяха на пакети и се виждаше какви са. Магазинерката обаче остави на щанда двата пакета, а единия – с моделите които аз харесах, внесе в складчето зад щанда. Започна продажбата и през това време опашката започна да расте. Аз бях трети или четвърти. Дойде моят ред и магазинерката ме попита какво желая. Аз се наведох напред и тихо и казах да ми даде от блузите, които внесе в склада. Тя троснато ми отговори, че нищо не е внасяла и се обърна към следващия клиент. Аз обаче си стоях на мястото и тя след малко пак ме попита ще купувам ли нещо. Аз и отговорих, че съм казал какво искам. 


Тя се развика, че съм искал да правя скандал и повика стоящия наблизо милиционер. Аз се дръпнах настрани и той ме попита какъв е проблемът. Обясних му, че искам да купя блуза от модела, който магазинерката скри в склада. Добре, каза той и отиде при магазинерката, след което влязоха в складчето. След малко тя излезе, носейки пакета с блузите и го хвърли на щанда с думите: „На, наяж се на блузи!”. 


Аз и казах, че искам само една 44-ти номер. Е, само за една блуза ли била разправията, каза тя. Взех си блузата, платих и напуснах щанда. След което благодарих на милиционера за съдействието.И така аз купих на жена си много хубав подарък и тя много го хареса.

Белчо Иванов, Търговище



„Беше гордо божие творение, съчетало в себе си стихията на темперамента с проникновението на духа… – казва за него приживе колежката му Ванча Дойчева. – Достойнство и величие лъхаше от осанката му, но същевременно той се разкъсваше от огъня на собствените си емоции, противоречия и страдания. Той беше един самотен Крал Лир, само че неговата държава беше Изкуството, а неговите поданици – Зрителите“.


Точно заради неговия Иван Шишман (по едноименната пиеса на Камен Зидаров) постановката е наречена „епохалният спектакъл на Народния театър“ и е играна над 400 пъти. Над 300 пъти се играе пиесата „Лес“ на Александър Островски, в която е Нещастливцев, 200 пъти – „Прокурорът“ на Георги Джагаров, а гастролите му в цялата страна са над 700, припомня БНР. И нито веднъж в живота си актьорът не е имал дубльор, защото колегите му се боят да мерят ръст с него. „Никога не съм изживявал докрай радостта на нито един мой успех, защото винаги съм се съмнявал в него“, споделя Стефан Гецов.


Роден е на 3 юли 1932 г. в Мъглиж, Старозагорско. След дипломирането си във ВИТИЗ през 1954 г. Стефан Гецов постъпва в Бургаския театър. Година по-късно се появява с гръм и трясък на сцената на Народния театър. Откроява се още с дебюта си в „Майка на своите деца“ (1956), постановка на Филип Филипов. Но неговият цар Иван Шишман се оказва едно сценично чудо, каквото въобще не било виждано. Публиката плаче с глас при монолога му.

После идва неговият Егор Буличов от пиесата на Максим Горки и всички решават, че Стефан Гецов е най-големият драматичен артист в българския театър. А когато по-късно го виждат и в Големанов на Ст. Л. Костов, разбират, че той не е само драматичен, а и голям комедиен актьор.


Едва 21-годишен, Стефан Гецов прави своя дебют в киното във филма на Борислав Шаралиев „Песен за човека“. Сред най-ярките му филмови герои са Георги Димитров в „Наковалня или чук“, Юрталана в „Снаха“, полковник Саваков в „На живот и смърт“, Александър Стамболийски в „По дирята на безследно изчезналите“, бащата в „Дъщерите на началника“…


В съсловието често се коментира близостта му с властниците – с Вълко Червенков (министър-председател, а впоследствие заместник министър-председател на България в периода 1956-1961 г.), с Тодор Живков. Набеден за любимец, той е сигурен, че е заслужил почитта с големия си талант и както се казва – не цепи басма на никого. Нерядко се случва да се кара с други, видни за времето си политически дейци – Георги Йорданов и Стоян Михайлов, да критикува Людмила Живкова. Колегите и близките му го характеризират като човек избухлив и едновременно с това страшно взискателен както към себе си, така и към останалите, който винаги казва каквото мисли.


Самочувствието на актьора оприличават с ръста му – огромно. Единствен той от трупата на Народния театър си позволява да ругае режисьорите Енчо Халачев и Кръстьо Мирски. Гласът му излиза като вулкан и като стихия помита всичко наоколо. Сам се определя като взискателен, дисциплиниран и отговорен човек, а не властен.


Стефан Гецов е едва 33-годишен, когато става народен артист – най-младият в историята на почетното звание. След десетките бележити превъплъщения Гецов е поканен в Пушкинския театър в Москва да изиграе ролята на Борис Годунов. А по повод на коронния му Егор Буличов големият руски режисьор Сергей Бондарчук казва: „Такъв актьор се ражда веднъж на 300 години!“.


При среща в Англия, където Гецов е изпратен за годишнина на Шекспир (1966), легендарният Лоурънс Оливие казва на българския си колега: „Вие трябва да играете Отело!“. И действително Гецов получава десетилетие по-късно ролята на трагичния Шекспиров герой под режисурата на англичанина Клифърд Уилямс.


За последен път актьорът с най-мощния бас и богатирска осанка играе в Народния театър през 1991 г. През 1992-ра е пенсиониран. Тогавашният директор Васил Стефанов изпраща в пенсия мнозина от звездите на първата ни трупа в творческия им разцвет – Наум Шопов, Георги Черкелов, Георги Георгиев-Гец, Славка Славова, Виолета Бахчеванова.

Оттогава кракът на Гецов не е стъпвал там, където прекарва 36 театрални сезона. Последните години се затваря в дома си. Не участва в никакви обществени прояви и не ходи на театър. „Театър имаше по мое време и аз бях най-добрият в него. Няма го вече, по-скоро се превърна в боклукчийница“, казва Гецов. Инфаркт принуждава големия актьор да забави ритъма, но привикнал на друго темпо, огненият темперамент трудно се побира в обикновеното всекидневие.


В едно от последните си интервюта Стефан Гецов признава: „Аз бях буен жребец и не всеки можеше да ме язди“. Инфарктът го застига отново – този път смъртоносно, датата е 10 ноември 1996 г./РЕТРО.БГ/



Отец Пламен Велчев, архиерийски наместник в Долна баня, Софийско, е една от най-колоритните личности в малкото селище, скътано в подножието на Рила. 


Божият наместник и свещеник седмо поколение е живата история на този живописен край. Репортер от местен сайт чува от него историята на бай Добри Добрев, който със зевзелъците си приживе и най-вече посмъртно буди спонтанен смях, възхищение, а защо не и гордост, че и “ний сме дали нещо на света”. 


Дядо Добри Добрев бил един от най-заможните хора в този край, собственик на няколко дъскорезници. Славел се и с чепатия си нрав, и с тънкото си чувство за хумор. Като тибетски мъдрец усетил един ден, че му иде краят. Оправил всички сметки и минал през 27-те кръчми по главната чаршия. Стрина Добревица му била приготвила най-новите дрехи като за чеиз и рекла: “Он е жених за смъртта!” 


По-щастлив мъртвец в Долнобанско не помнели от столетия. Червенобуз, леко ухилен, а дясното му око полуотворено, сякаш пак намига на хората, което се оказало чиста проба истина. 86-годишният майтапчия искал и след кончината му да се говори за него. 


Траурното шествие се проточило на другия ден от старата горна махала “Койчовец”. Първа била кръчмата на самоковеца Юрде. Излязъл чорбаджията, прекръстил се и почерпил изпращачите с по 100 грама люта ракийка. Така му бил поръчал, преди да издъхне, бай Добри, така наредил и на другите му колеги. Тръгнали хората надолу – втора, трета, четвърта кръчма, едва издаянили до десетата и там вече сдали багажа. Музикантите пък съвсем объркали нотите. Накрая зарязали мъртвеца да пренощува в кръчмата и се прибрали да съберат сили след яката пиячка, че им оставали още 17 механи… 


На другия ден траурната процесия потеглила малко по-рано, след изгрев слънце. Колкото и да се напъвали да изпълнят задължението си към бай Добри, възможностите на опечалените криво-ляво стигнали до кръчмето на хаджи Попович – двадесетото поред. Както се очаквало, сценарият се повторил. 


Чак на третия ден към залез слънце долнобанчани успели да закопаят майтапчията и да го изпратят във вечния му път. Тръгнали да се прибират по баира, без да знаят какъв нов номер им е скрил покойникът. 


Капанът бил пак да ударят по едно във всяко кръчме за Бог да прости! Така почти всички изпращачи на стария зевзек зарязали имот, стока, жени и деца и се прибрали по домовете си след близо седмица. А от оня свят бай Добри навярно не можел да се нарадва на гяволиите си. 

Георги АНДОНОВ,Долна баня/Източник:Ретро.бг



Неслучайно тя е била сред най-желаните студентки във ВИТИЗ през студентските си години.


Съпругата на режисьора Андрей Слабаков Ернестина, която участва във VIP Brother, е била неузнаваема на младини, пише Блиц.


Макар че е на 52 г. и днес Ерна има тяло на ученичка. Казва, че не пази никакви диети, просто такъв и е генът. Но пък се храни здравословно, за разлика от мъжа си, който често сяда на масата с половин хляб и свинско. 


Дългокраката актриса разкри пред останалите брадъри в шоуто, че в училище съучениците й се подигравали, че изглежда като щека, защото била прекалено слаба. По-късно обаче не можела да се отърве от ухажори. 


Двамата с Андрей се познавали още от 13-годишната й възраст, когато учели в столичното 118-о училище. „Тя беше подстригана гола глава и приличаше на пирон с цици”, спомня си Слабаков. По-късно съдбата ги събрала отново във ВИТИЗ. Дебютът й в киното бил през 1982 г. във филма „Отражения”, когато Ернестина била едва на 20 години. След това се снимала в още 16 киноленти, две от които на съпруга й Андрей.

„Аз съм доволна от фигурата си за момента, не мисля да променям нищо. Виждам, естествено, че очите ми гледат по друг начин, лицето става друго. Външността на една 80-годишна жена не е толкова приятна за гледане, колкото на една 20-годишна. Обаче между тях има един луфт отживян живот, който ти си длъжен да уважаваш и да приемеш”, философства актрисата. 


Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Сайта bgspomen.com не разполага с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантира за истинността и, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът й, освен ако не е авторска. Възможно е написаното в някой статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.

Архив