Тя си е отишла тази нощ в пловдивска болница на 70 години.

Тя е родена на 21 февруари 1952 г. Завършила е Факултета по журналистика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, специалност телевизионна журналистика.Между 1975 и 1989 година работи като репортер и водещ в Пловдивския телевизионен център, а от 1990 до 1993 година е продуцент и водещ на новинарската емисия „По света и у нас“ (в екип с Асен Агов) и програмен директор в Българската национална телевизия. 

Репортер и автор е в популярното икономическо предаване по БТ – „За един милиард“, подготвяно от екипа на Телевизионен център Пловдив. Основател и директор на Ефир 2.

В периода 1996 – 2002 г. Нери Терзиева заема длъжността прессекретар на президента Петър Стоянов.С минута мълчание депутатите почетоха паметта на журналиста Нери Терзиева.


"В днешния ден, за съжаление, ни напусна много уважаван и достоен човек, човек с ясна гражданска позиция, който е сред най-уважаваните и най-точните и справедливи журналисти – Нери Терзиева, моля да я почетем с едноминутно мълчание", каза от трибуната на Народното събрание председателят на бюджетната комисия Любомир Каримански („Има такъв народ“).



Тогава вместо "И кой каза!?", момчетата питаха "А кога ли ще дойде денят да се върна аз у дома, а кога ли ще дойде денят да се уволня!?"... Познатият рефрен от "Батальонът се строява за последен път". За последен, ама друг път - чак след цели две години! 

И как зайците тогава да не реват, като знаеха, че военната служба е "дълга, но тежка". Много по - дълга и тежка от всяка учебна година в Гимназията. Защото вместо двор - ги чакаше плац. Вместо звънец - бойна тръба. 

Вместо дежурство в клас - караул. Вместо училищна раница - пълно бойно снаряжение. Вместо игри - тактически учения. Вместо гадже - автомат под ръка. Вместо "Здравейте, ученици!" - "Рота, мирно!" Вместо млада класна - старшина. Вместо двойка - непоряд...

...Е, след това толкова драматично изброяване сигурно вече не четете, а пеете: "И ето идва шифрограмата и аз падам на колене, и се моля на всички богове - уволнение!"...Точно като едно време, когато завършването на Гимназията и уволнението от казармата беше еднакво въпрос на доблест и чест.


 

— Писала си на всички шестици за срока. Мога ли да зная защо?

— Защото вие наредихте да пиша на Маляков шест! Нямах основание да не пиша и на останалите.

— Кому са нужни тези демонстрации, Добрева. Мислех, че се разбрахме като хора. Едно е да повишиш на някого успеха по обективни причини, друго е на цяло училище.

— Аз, другарю директор, мечтаех да стана лекарка. Знаете ли защо не станах? Защото не ми стигнаха пет стотни. Може би вместо мене е влязъл някой, на когото по този начин са повишили успеха. Разбирате ли ме сега?



Строителни войски са уникална структура с огромно значение и принос за съвременната българска държава. И днес огромна част от обществените сгради и пътища, които всички ние използваме, са построени точно от младежите, отбиващи своята трудова повинност. А няколко поколения мъже са научили занаят именно там.

Първото им име е Трудова повинност. Създател е лидерът на БЗНС и премиер на България от 1919 до 1923 г. Александър Стамболийски. Той е в нелеката позиция да трябва по принуда да подпише Ньойския мирен договор, наложен на страната ни след Първата Световна война. Освен, че е много неизгоден за България, в него ясно е записано, че армията ни трябва почти да изчезне.

Позволено ни е да имаме 20 000 войници, 10 000 жандармеристи и още 3000 мъже за погранична стража. Според медиите тогава Стамболийски счупва химикала веднага, след като полага подписа си под договора. Но измисля хитър начин да заобиколи ограниченията,пише built.bg

На 14 юни 1920 г. влиза в сила Законът за Трудовата повинност. В него е записано, че всички мъже и жени в определена възраст са задължени да работят в полза на държавата. За първи главен директор на „Трудова повинност“ е назначен о.з. генерал Иван Русев. По-късно той става вътрешен министър в правителството на проф. Александър Цанков. Името на Русев се свързва още с Деветоюнския преврат, при който е свален Стамболийски, както и с масовите арести и дори убийства в България в средата на 20-те години.

В първия набор на Трудовата повинност са свикани 15 643 младежи. Основната им работа е да строят пътища и възстановяват щетите след десетилетието на войни, опустошили българските земи. За първите няколко години са построени над 800 км пътища, над 3 км железопътни линии, както и десетки мостове и чешми. Трудоваците, както започва да ги нарича народът, засаждат стотици хиляди фиданки в цялата страна. Реално всички най-големи, важни и трудни обекти в страната по това време са строени с тяхно участие.

Има обаче и недоволство. С въвеждането на трудовата повинност държавата се намесва на строителния пазар и подбива цените. В обществото също се гледа на мярката разнопосочно, защото много мъже са извадени от семействата си и в домакинствата липсва мъжка сила. Скандал има и във външнополитически аспект – съседните ни страни подозират, че новата структура лесно може да стане военизирана и всичко това е опит за заобикаляне на Ньойския договор.За да не изглеждат като военна структура, трудоваците са групирани в различни подразделения и отдели – създава се трудова шивашка работилница в Шумен, тухларна фабрика в София, земеделско стопанство в Пазарджик, обущарска работилница в с. Горна баня, свиневъден комплекс в Радомир, горско стопанство в Берковица, риболовна група във Варна. Така в периода 1920 – 1929 г. през трудовата повинност преминават близо 155 000 младежи.

Не е ясно дали по примера на България, но в следващите години много страни създават трудова повинност или подобна като структура организация на работа. Например Австрия, Унгария и Канада имат такива трудоустроени войски от началото на 30-те години, а през 1933 г. в САЩ президентът Рузвелт свиква под американския флаг над 270 000 трудоваци. През следващите няколко години подобни структури се появяват още в Япония, Германия, Полша, Куба, Виетнам и други.

На 31 юли 1938 г. съседните ни държави са принудени да легализират трудовата повинност. Тогава е подписван Солунското споразумение, а българската армия излиза от своя скрит период на съществуване. До тогава държавната власт укрива оръжия и боеприпаси и нарича щабовете по друг начин – обединения, съединения и части. Така през 1940 г. трудовата повинност е преименувана на Трудови войски.Пълното официализиране идва след Втората Световна война. През 1954 г. войските в България стават самостоятелна държавна структура и са подчинени на 

Министерския съвет. А през 1969 г. Трудова повинност се преименува на Строителни войски (СВ). Създава се ГУСВ – Главно управление на Строителните войски.Пълното официализиране идва след Втората Световна война. През 1954 г. войските в България стават самостоятелна държавна структура и са подчинени на Министерския съвет. А през 1969 г. Трудова повинност се преименува на Строителни войски (СВ). Създава се ГУСВ – Главно управление на Строителните войски.Дейността им е прекратена от кабинета на Иван Костов. На 14 юли 2000 г. министърът на строителството и регионалното развитие Евгений Бакърджиев подписва заповед за закриването им. Обяснението е, че затова настояват европейските институции, а тези войски са място за принудителен труд. Голям част от активите на ГУСВ са приватизирани, а работещите над 6400 души – освободени или пренасочени към други дейности и институции.

Последно преди около 2 години тогавашният вицепремиер и министър на отбраната Красимир Каракачанов заговори за възстановяване на Строително войски. Тогава той обясни идеята си, че по този начин ще се разреши проблема с неприобщените ромки групи. Идея, до чието реализиране не се стигна. 

От създаването до закриването си Строителни войски осъществяват мащабна строителна дейност във всички обществени и икономически сфери. Грубата сметка показва, че само през последното десетилетие от съществуването си трудоваците са построили повече от 15 000 обекта. И до днес се помнят девизите им – „Труд за България“ и „Строим за Родината“. Така без дипломи и квалификация тези безименни младежи са получили признанието на обществото като строителите на съвременна България.

Източник:: built.bg  Още интересни факти вижте в сайта built.bg



Месец преди събитието започвахме да се готвим за нея, като часовете по физическо се превръщаха в "строева подготовка". Учителят ни строяваше в редици и колони "на една ръка разстояние" и тълпата от бели тениски и черни шорти се понасяше по училищното игрище.

 Правехме обиколка след обиколка, но все не успявахме да достигнем желаната от физкултурника хармония. Това го ядосваше и той все по-гневно крещеше: "Левии, левии, раз, два, триии...". Понякога класният ръководител решаваше класът да мине на манифестацията с някой специално подготвен номер, заради който, освен маршируването по физическо, се налагаше да идваме всеки следобед в училище за допълнителни маршировки.

Накрая, на "генералната репетиция",  всички класове се събирахме заедно, за да оттренираме общото маршируване.

Строявахме се извън двора на училището, отпред се нареждаше духовата музика или пускаха само момчето с тъпана да отмерва крачката. Най-трудно беше на завоите, когато трябваше да се извъртим "с дясното рамо напред", без да нарушаваме подредеността на строя. Докато първият от редицата тъпчеше на едно място, останалите съразмерно уголемяваха крачката, а последният беше принуден да се разкрачва като щъркел, за да не изостане.

Вечерта преди самата манифестация майка ми изглаждаше бялата ми риза и синия панталон, баща ми удряше една вакса на черните ми парадни обувки, така че можех да се огледам в тях.



„До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!“ 

Новата власт запрята ръкави и започва ударно да строи комунизма. Курортите, които никнат като гъби и широко отварят врати за чуждите туристи, трябва да покажат най-доброто от социалистическата витрина. Тук вражеските елементи лично могат да се уверят как „социализъма“ мачка империализъма.

Да живее международното положение!

„Хилядите срещи на наши и съветски хора по туристическите маршрути на двете страни са една от реалните форми на българо-съветската дружба“, четем в пропаганден материал на тогавашната преса.

През 1977 г. служителите на ТК „Балкантурист“ – „Международни хотели“, посрещнаха и обслужиха над 160 000 съветски туристи, които пътуваха из нашата страна по повече от 25 различни маршрута“, гордо гърми родната преса.

Най-предпочитаните пътувания са били винаги тези за Празника на хумора в Габрово, за Празника на розата в Казанлък и Карлово, Ботевите тържества във Враца. Но навсякъде у нас, където са пребивавали и пребивават съветски туристи, предварителната програма за тяхното посещение излиза извън предначертанията си.

„Нека се спрем за миг на пристанище Никопол – тук стъпват на българска земя съветските туристи от специализирания маршрут „Дунавски круизи“. Идването на всеки нов кораб става повод за изява на приятелство и обич към Съветския съюз. „Добре дошли, приятели!“ – това са първите думи, с които се посрещат съветските гости, а девойки в национални носии им поднасят хляб и сол по стария български обичай. 

На пристанището се завързват и първите непринудени приятелства на съветски туристи с жители на града, извиват се дунавски хора. Предвождани от патрулна кола, под звуците на наши и съветски песни, изпълнявани от градската музика, автобусите на „Балкантурист“ понасят гостите към вътрешността на България, поемат по маршрутите, които винаги ги отвеждат при приятели.

В чест на юбилея на Великия октомври през миналата година за пръв път у нас бяха открити клубове на съветския турист в хотелите „Струма“ в Перник, „Кайлъка“ в Плевен, „Етър“ във Велико Търново. Тези клубове са още една форма за пропагандиране и популяризиране успехите на двете братски страни в строителството на социализма и комунизма. Тук съветските туристи намират не само уют, но и приятно прекарват свободното време“, пише още в тогавашната преса.

(в. „Работническо дело,1972 година“).


Катя Паскалева и Милен Пенев в Козият рог

Милен Пенев, роден на 13 април 1943 г., си отиде на 48 години при странни и неизяснени обстоятелства.

Намериха го на една пейка в Докторската градина в безпомощно състояние, с видими следи от побой, и издъхна без да дойде в съзнание. 1991-а беше такава година, че подобни неща едва ли не бяха поредната черна статистика и отшумяваха след ден-два, защото ги заместваха по-важни новини. Какво точно се е случило знае само Този, който записва всичко в тефтерите, до които ние нямаме достъп. 

Той е упокоил душата на актьора и режисьора, обичан и опровергаван, но незаличим като следа в театралното и филмовото ни изкуство.Милен Пенев има странна съдба. Беше красив, беше чаровен, беше земен, сърдечен и изключително харизматичен човек. Говоря от първо лице. Не сме си пили кафето и питието заедно всеки ден, но ми се е случвало. Всички го помнят в ролята му на овчаря, любимия на Мария във филма „Козият рог”. Някои може да се сетят и за превъплъщението му във Войводата Ботев в лентата „Свобода или смърт”, както и за доц. Милев в скандалния сериал „Завръщане от Рим”. Казвам някои, защото тези два филма са сред остро критикуваните – и от филмовата критика, и на държавно ниво. 

За „Завръщане от Рим” дори беше направен специален пленум на ЦК на БКП, където сериалът бе заклеймен като проводник на чуждопоклонничество, Иля Велчев – уволнен, а баща му Борис Велчев изключен от Политбюро. Спомням си предшестващата пленума убийствена статия във в. „Народна култура”, за съжаление не помня автора й, бях 21-годишна, гостувахме в Стара Загора група млади поети и вечерта ни бяха посрещнали изключително напоително в техния клуб на културните дейци. Всъщност по-добре е, че не помня този критик, дано се е успокоила съвестта му след този очевадно поръчков пасквил. Та – по същия начин „мина” филмът „Свобода или смърт”. Просто тихомълком го спряха от програмите на кината, разкритикуваха го, че не представя Ботев в светлината, която ореолно го обгръща. Да подчертая – тези ленти не бяха някакви експромти. 

Режисьор на „Свобода или смърт” е Никола Корабов.В актьорския състав, освен Милен Пенев, са Апостол Карамитев, Коста Цонев, Стефан Илиев, Кирил Господинов, Васил Михайлов, Антон Горчев, Жана Стоянович, Петко Карлуковски, музиката е на Красимир Кюркчийски, оператор е Константин Джидров… Слаб филм? Айде, ако обичате! Ако при „Завръщане от Рим”, чийто сценарий е на Антон Дончев, не на кого да е, по някакви партийни причини на мушката е виден държавен и партиен ръководител, който е неудобен към историческия момент, та го удрят чрез сина му, режисьора Иля Велчев, то за „Свобода или смърт” такива, поне външно видни причини няма. Явно не знам всичко. 

Но мога да се поставя на мястото на един актьор, на една изключително чувствителна душа, поставена между два подпоясни удара. За роли, в които си вложил сърцето, разума и таланта си. Няма как това да не се е отразило, да не е наляло отровата си. Не размишлявам по този въпрос за пръв път. Защото такива неща се случват и продължават да удрят високите дървета. Знаем го това за гръмотевиците, само че то някак не топли. Опожарява.Аз се запознах с Милен Пенев след „Свобода или смърт”. Отричаният от официозната критика филм го беше направил любимец на зрителите. Запознах се случайно, на плажа. 

Историята е неописуемо смешна и ще я споделя. Плажуваме с приятели през лятото на 1974 г. на една спирка от „Златни пясъци”. Така сме си уредили нещата, че спим в квартирата на бащата на двама братя от компанията, който е професор в Медицинския факултет и през лятото квартирата е свободна. А малкият му син и училищното ми гадже работят като спасители на този плаж и всички всяка сутрин ходим от Врана до там. Голяма компания се оформя около нас, към която се присъединява и Сирма. На Сирма й предстои дипломиране като лекар и затова кара стаж в медицнския пункт баш на „нашия” плаж. Един ден, както сме се разхвърляли по пясъка, играем карти и събираме слънце, до нас сядат Милен и Иля Велчев. Познават се с част от групата, която е витизчийска, а Илята е снимал с тях „Дубльорът”, чиято премиера предстои. 

Разговори, смях, в един момент Сирма, хващайки ръката на Милен, екзалтирано:

 „А Вие помните ли ме?”. Милен, красив, вежлив, явно като в небрано лозе, но с чаровна усмивка: „Припомнете ми подробности…” 

И Сирма на един дъх: „Като завърших гимназия, след абитуриентския бал отидохме на екскурзия по Дунава, а Вие снимахте тогава филма за Ботев и нашият кораб се размина с Вашия!” Всички се пъхаме под хавлиите, ровим се в пясъка, не може да се удържи такъв смях, докато Милен, хладнокръвно и наклонил глава към несъществуващия спомен: „О, да, разбира се, ама Вие сте се разхубавила още повече, затова не Ви познах веднага…” Нас ни няма, попиляни от едва сдържан или абсолютно несдържан смях, но Сирма не се усеща, а е на върха на щастието. След това, като обядваме в „Трифон Зарезан”, коментираме небивалицата, която не може да измисли и най-талантливият писач на небивалици, аз питам как не е умрял от смях като нас, а толкова сериозно е намерил сили да отговори. Той свива рамене: „Е, аз все пак съм актьор…”.

Да, той беше наистина актьор, а не просто завършил ВИТИЗ. Беше почтен. Беше достоен. Не беше високомерен, високопарен и шестващ над нещата. Не гола земна слава, струва ми се, искаше, а да направи това, към което се стреми душата му. Чист човек. Опожарен от гръмотевиците, стоварили се върху му. Заради любовта към киното, към хората и към живота. Неговият кораб се размина с този на казионната критика, но пък ролите му се запомниха от обикновения, най-точен в преценките си зрител. Голям купон ще има днес Горе, Милен Пенев ги умееше и тези неща. Помним.

Маргарита Петкова/AFISH.BG/


Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Сайта bgspomen.com не разполага с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантира за истинността и, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът й, освен ако не е авторска. Възможно е написаното в някой статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.

Архив