Някои музикални епохи може и да са отминали отдавна, но са родили част от най-великата музика, която някога ще чуем.

Днес трябва да се считаме за щастливци, че някои от иконите от миналото, достигнали своя връх още преди десетилетия, не са се отказали и продължават своята дейност.

На достолепна възраст, легендите радват отдавнашните си фенове и печелят нови почитатели сред младите поколения, демонстрирайки невероятна отдаденост и дълголетие.

Фигурите, задали основите на модерната поп музика, или написали най-популярните песни в рок и кънтри жанровете, не се отказват и изнасят концерти, записват албуми, пътуват по турнета и радват публиката, отдавна прехвърлили 70-те (а понякога и 80-те) си години.

Днес хвърляме поглед към част от тези неугасващи, вечни звезди – сякаш неподатливи на времето.

Rolling Stones

За дълголетието на Rolling Stones привидно е казано всичко.

Основани още през 1962 г., те минават през редица промени в състава, но Мик Джагър и Кийт Ричардс остават стабилното ядро, което поддържа огъня вече над 6 десетилетия.

И двамата лидери вече прехвърлиха 80-те, докато третият официален член Рони Ууд е на 77.

Това не им попречи през миналата година да издадат прекрасния албум Hackney Diamonds, а впоследствие обявиха, че можем да очакваме и още нова музика от тях.

До последно с Rolling Stones свиреше и емблематичният им барабанист Чарли Уотс, който обаче почина преди три години.


Боб Дилън

83-годишният Дилън е същинска емблема и е един от най-влиятелните хора в цялата музикална история.

Кариерата му е без аналог с 40 студийни и 21 лайв албума и хитове като Blowin’ in the Wind, Like a Rolling Stone, The Times They Are a-Changin’ и Tangled Up in Blue.

След толкова много незабравими песни и смели промени в подхода и стила, Дилън не спира да твори, а последният му албум Shadow Kingdom излезе през миналата година.

Един от най-великите композитори и поети продължава да се появява пред публиката и на концерти, като тъкмо завърши летните си участия на турнето Outlaw Music Festival Tour заедно с Уили Нелсън и още легенди.


Ринго Стар и Пол Маккартни

Двамата бивши членове на Beatles поддържат своите успешни солови кариери над 50 години след разпадането на величествената група.

Ринго Стар е на 84 и е сред най-възрастните рок звезди, които остават активни, а последният му дългосвирещ албум What’s My Name е от 2019-а.

Миналата година пък издаде EP-то Rewind Forward, съдържащо четири песни, включително една композиция на Маккартни.

82-годишният Пол сътвори страшно много след края на Beatles и до днес продължава да прави музика, да влиза в колаборации и да радва феновете си на концерти.

Преди две години той стана най-възрастният хедлайнер в историята на митичния фестивал „Гластънбъри“.


Уили Нелсън


Символ не само на кънтри музиката, но и цялостно на американската култура, уникалният китарист и певец сякаш е минал през всичко възможно в кариерата си.

Но и на 91 години има какво още да даде на публиката.

Над 70 издадени албума, много от които превърнали се в класики, никога не стигат, когато става дума за фигура като Уили Нелсън.

Безброй написани песни, колаборации с други легенди и култови истории изпъстрят живота на иконата, а той си остава и сред най-обичаните и признатите музиканти в който и да е жанр.


Доли Партън


Споменавайки Уили Нелсън, няма как да не стигнем и до друга легенда, която може да е свързана предимно с кънтри музиката, но отдавна е излязла извън нейните рамки.

Певица, актриса и автор на хитове като Jolene и I Will Always Love You, Доли Партън е постигнала всичко в музиката.

Доказала се е и като филантроп и подпомага редица каузи със своята фондация, а на 78 години няма никакво намерение да спира.

През миналата година даже издаде рок албум, включващ колаборации с Пол Маккартни, Ринго Стар, Елтън Джон, Стинг и още доста нейни колеги.


Пол Саймън


Творческият лидер на дуета Саймън и Гарфънкъл е на 82 години, но композира, работи върху мюзикъл и беше обявил планове за албум с половинката си Еди Брикел.

Саймън отдавна не е организирал турне и отдавна приключи работата си с Арт Гарфънкъл, а признава и че вече почти не чува с лявото ухо.

Но и той е от тези, при които гладът за творчество надделява над всичко.


Бъди Гай

Легендата на блуса навърши 88 години и е един от най-възрастните музиканти, които все още правят турнета.

През юни даже беше хедлайнер на големия блус фестивал в Чикаго и изявата там беше част от неговото прощално турне.

Иновативният му подход към китарата е вдъхновил поколения музиканти, а кариерата на Бъди Гай започва още през 1953 г.

Някои от най-известните му песни са Stone Crazy, Mustang Sally и Feels Like Rain, а неговите албуми и колаборации са десетки.

Твърди, че единственият му порок е глътката коняк, която отпива на всеки концерт.

Снимки: Getty Images /Източник:intrigi.bg



Щурата Петя Дикова показа снимка от сватбата на родителите си, събитие случило се доста отдавна. На кадъра, запечатал този мил спомен от тяхната сватба се виждат родителите на Петя – Аня Пенчева и Сашо Диков, както и техните кумове актьора Николай Бинев и неговата съпруга актрисата Домна Ганева.


„Моите родители са се женили на днешния ден. От тях научих много за любовта, за разделите, но и за уважението и грижите след като бракът е приключил. Днес и двамата са щастливи с други хора, но у мен остана вълнението от тази дата, благодарение на която и мен ме има.“, написа тя.Двамата отдавна не са заедно. Припомняме, че след раздялата актрисата Аня Пенчева се омъжи за бившия лекоатлет Ивайло Караньотов, с който имат син Ангел.

Петя Дикова е щастлива с дългогодишния си партньор поета Илиян Любомиров, с който имат две деца – две момчета – Александър и Илиян. Сега, водещата е изправена пред ново предизвикателство, защото става водеща в дигиталните епизоди на “Гласът зад кадър“, за да споделят с най-големите фенове на предаването миговете на напрежение, радост и смях на сцената и зад нея.


Предаването стартира съвсем скоро и отново ще прикове вниманието на зрителите. Този сезон има промяна в състава на менторите. На мястото на Миро ще се изявява Графа, който ще се бори с Дара, Мария Илиева и мастър Лечев да грабне короната на победител.

Източник:intrigi.bg



„Боговете сигурно са полудели“ (на английски: The Gods Must Be Crazy) 


Филм комедия от 1980 година, по сценарий, режисура и продукция на Джейми Уис. Филмът е международна копродукция между Южна Африка и Ботсвана.


Действието се развива в южна Африка. Главен герой е намибийският фермер и актьор Нхау в ролята на бушмена Кси, ловец събирач от пустинята Калахари, чието племе Сан открива стъклена бутилка от Кока-Кола, хвърлена от самолет, и решава, че това е дар от боговете. Когато Кси е изпратен от племето си да върне на боговете тяхната бутилка, пътешествието му се преплита с това на микробиолог, новоназначена учителка в селско училище и банда партизани-терористи.


Филмът чупи боксофис рекордите, като става финансово най-успешната филмова продукция в историята на южноафриканското кино. Филмът има комерсиален успех и получава положителен прием от критиката и в други държави включително САЩ, където се разпространява от 20th Century Fox. 

Въпреки това, към филма има и критики заради изразяването на покровителствено отношение към чернокожите, стереотипното им представяне като необразовани хора и заради изобразеното неведение по отношение дискриминацията и апартейда в Южна Африка.



ЗИЛ-157 е съветски многофункционален военен камион на компанията „ЗИЛ“. Производството му започва през 1958 г., и е стандартен камион на съветската армия до 1979 г., когато е заменен от Урал-375Д и ЗИЛ-131. 

Самият ЗИЛ-157 произлиза от по-стария ЗИС-151. Китай, с помощта на СССР, започва производството на директно копие на камиона, наречено Дзиефан СА-30. Производството в Съветския съюз е прекратено през 1987 г. В България ЗИЛ-157 е познат с прозвището Джуган (не „Джоган“). 

Произлиза от разговорен руски или грузински, където джуга означава желязо, и оттам познатото на всички, служили едно време в казармата – „Джуган“, тоест „Железен“. 

Идеята за камиона е заимствана от американските Студебейкъри през войната, като ЗиЛ-151 е почти пълно тяхно копие, но ЗиЛ-157 е усъвършенстван вариант. Благодарение на единичните гуми отзад се избягва запълването на разстоянието между двойните гуми с кал; има самонапомпващо устройство, гумата може да се спадне до 0,5 техн. атмосфери и да се движи по сняг, кал, разорана земя.

 Против превъртане на гумите и късане на вентила се използва метален обръч (клин), притиснат между разглобяемата джанта. Предното предаване се включва отделно, при нужда има и понижаваща предавка (демултипликатор). 

При някои варианти зад предната броня има лебедка за самоизвличане, а при други, предимно свързочни машини, вместо лебедка може да е монтиран генератор.


 

Снимка:btvsport.bg

Родена на 14.02.1967 г. в София. През 1980 г, на възраст 13 години само Мануела става най-младата шампионка на България за жени, докато през 1988 г. най-малката й сестра – Магдалена, не чупи рекорда й с 4 месеца.


Професионалната й кариера продължава от 1981 до 1994 г. За първи път намира място в топ 10 на световната ранглиста на 28.05.1984 (№9), за да стигне до най-доброто си класиране – №3 на 04.02.1985 г. Пред нея са само тенис легендите Мартина Навратилова и Крис Евърт.


Спечелила е 19 титли на единично, което й отрежда 20-о място във вечната класация и 4 титли на двойки.


Има 41 участия в турнири от Големия шлем. Два пъти е полуфиналистка (САЩ 1992-93) и още 12 пъти играе четвъртфинали (Австралия – 3, „Ролан Гарос“ – 4, Уимбълдън – 1 и САЩ – 4).

На Откритото първенство на САЩ има 39 победи в 51 мача плюс титла на смесени двойки от 1984 г. с Том Гъликсон.


През 1988 г. е вече и с швейцарско гражданство, но дарява на България спечеления бронзов медал от Олимпийските игри в Сеул. На Олимпийските игри в Барселона през 1992 г. представлява Швейцария.


В кариерата си е спечелила 475 от общо 662 мача или 71,8% успеваемост, което я поставя към даден момент на 16-о място във вечната класация по този показател (при минимум 200 победи).


В момента е на 21-о място в историческата класация по победи.


Като член на българския отбор за Фед Къп, Мануела, заедно със сестра си Катерина, извеждат България два пъти до номер 3 в света (Нагоя – 1985, след САЩ и Чехословакия, и Ванкувър – 1987, след САЩ и Западна Германия). Играла е за отбора на България от 1983-87 г, а за отбора на Швейцария – от 1990-92 г. Заедно с Якоб Хласек печели Хопмън Къп за Швейцария през 1992 г.


През 1993 г. е обявена за спортист №1 на Швейцария.


Има успехи над Мартина Навратилова, Крис Евърт, Габриела Сабатини, Мери Джо Фернандес, Аранча Санчес-Викарио, Яна Новотна, Зина Гарисън, Дженифър Каприати и др.


ТИТЛИ НА СИНГЪЛ, 19:


Година Турнир Организатор Категория

1984 Лугано WTA $ 100 000

Перуджа WTA $ 150 000

Индианаполис WTA $ 200 000

Токио WTA Lion’s Cup

$ 200 000

Токио WTA $ 250 000

1985 Токио WTA $ 250 000

1987 Чарлстън WTA $ 75 000

Махуах WTA $ 150 000

1988 Уичита WTA V – $ 100 000

Финикс WTA V – $ 100 000

1989 Индиън Уелс WTA III – $ 250 000

Женева WTA V – $ 100 000

1991 Линц WTA V – $ 100 000

Женева WTA IV – $ 150 000

Байон WTA IV – $ 150 000

1992 Байон WTA IV – $ 150 000

1993 Линц WTA III – $ 150 000

Цюрих WTA I – $ 750 000

1994 Осака WTA III – $ 150 000




Новак Джокович е един от най-известните и обичани тенисисти в света, но за хората на Балканите той е много повече от това.


Кариерата на Новак беше пълна с възходи и падения, но той винаги оставаше смел и решителен в преследването на възможно най-добрите резултати.


Неговата упоритост, фокус и работна етика са наистина впечатляващи.Новак е повече от спортна икона – той е пример и вдъхновение за много хора на Балканите, но и извън тях. Неговата смелост, упоритост и всеотдайност са пример, който ни вдъхновява никога да не се отказваме от мечтите и целите си.


Днес Новак печели пари по различни начини, включително парични награди от тенис турнири, спонсорски сделки, както и приходи от реклама, инвестиции и други бизнес начинания. Той също така е собственик на различни недвижими имоти и компании, които допълнително допринасят за неговото богатство.Според проучване на „Форбс“ Новак е сред най-добре платените тенисисти в света днес. Според други изследвания богатството на Новак се оценява на 230 милиона долара. Голяма част от тези пари идват от турнирни награди, но най-големият източник на пари за Новак са спонсорствата.


Например през 2021 г. Новак спечели само 4,5 милиона долара от турнири, докато печалбите от спонсорство бяха над 30 милиона долара.


Джокович приема спонсорски договори само с водещи марки. Сред тях са:


„Hublot“ – една от най-скъпите марки часовници.


„Lacoste“ – френска марка. Спонсорството е на стойност над 9 милиона долара годишно.


„Head“ – фирма, която произвежда ракети. Спонсорството е на стойност над 7 милиона евро годишно.


„Asics“ – компанията, чиито обувки носи Новак. Спонсорството е на стойност над 4 милиона евро годишно.


Някои от предишните спонсори на Новак бяха: „Peugeot“, „Adidas“, „Seiko“, „Sergio Tacchini“, „Mercedes Benz“ и др.В момента притежава два апартамента в Ню Йорк, великолепен имот на хълм в Монте Карло и апартамент в Белград, имоти за над 7 милиона евро.


Освен това Новак притежава собствен тенис център в Белград. Неговият тенис център си сътрудничи със световни партньори като VTNA, ATP, Serbia Open и др.


Новак обаче е известен със своята скромност и отдаденост към спорта, както и с работата си за напредъка на тениса и популяризирането на спорта като цяло. Неговият път от трудното начало до постигането на огромно богатство и световна слава е вдъхновяващ и показва колко е важно да имате смелост, талант и решителност, за да сбъднете мечтите си.


Като цяло Новак е повече от просто богат спортист – той е икона в света на тениса, пример и вдъхновение за мнозина./ПловдивПрес


 


Където има добри думи – там няма спор


Дамян Дамянов беше ботевски тип човек – сякаш беше изпълнил заръката му силно да люби и мрази, споделя в навечерието на 80 годишнината си съпругата му Надежда Захариева в специално интервю за в. „СТАНДАРТ“– Госпожо Захариева, наскоро БНТ представи документалния филм „Изповед в стихове“, който е създаден за Вас. Нека поговорим и за уроците от живота.


– Не желая да уча никого на нищо, пиша така както мисля, и си позволявам свободата да го правя. Моята философия е по-различна от философията на голям процент от представителките на от женския пол в света. Когато пиша стихове за песен, се старая да да „вляза“ в душата на човека, за когото са предназначени. Срещам се с него, снемам, тъй да се каже, анамнезата на душата му, за да може текстът да се отнася за този, който ще го изпълнява. А не за самата мене. Влизам в роля.


Тези свои текстове наричам „съчинения на тема“ и не ги включвам в книгите си. В тях има стихотворения, по които са създадени песни, но това означава, че някой от певците е открил себе си в него. В моите книги измислици няма. Всяко стихотворение е продиктувано от живота ми. С още по-голяма сила това се отнася за Дамян. Той беше ботевски тип човек – сякаш беше изпълнил завета му силно да люби и мрази. Когато обичаше – обичаше, когато мразеше – мразеше! Наскоро моя приятелка, която също е съпруга на поет ми сподели, че намерила любовно стихотворение, посветено на нея, в което той казва: „Ах, колко те мразя, защото те обичам“. Древна мъдрост гласи, че който бил искал да се отдаде на някоя муза, не трябвло да се жени. Има желязна логика! Уви, семейството до голяма степен е от лична свобода. Когато си сам и в името на някоя кауза решил да си заложиш главата, я залагаш сравнително спокойно. Но когато си „глава“ на семейство, неизбежно си даваш сметка, че залагайки своята собствена глава, ще пострадаш не само ти, но и цялото ти семейство, за чиято съдба носиш отговорност. Бях на 46 години, когато прочетох тази всъщност, жестока мъдрост. Отидох веднага в кабиента на Дамян и му казах: „Виж какво пише тук…“. Засмяхме се, казахме си за пореден път: „Опомнихме се, късно, бяхме вързани жестоко.“ Но след 26 години брак и три деца, изобщо не помислихме за „освобождение“ от „жестокото ни връзване“…


– Животът обаче, понякога ни изненадва.


– Според мен всичко става точно така, както е трябвало да стане. Пак ще си позволя да цитирам  древна шумерска поука: „Съдбата е упорито куче, по петите следва човека.“ Както биха казали нашите баби: било ни е писано да се срешнем и след няколко месеца  Дамян да ми направи най-странното  предложение за брак: „Наде, ти си много добро момиче. Защо не се ожениш за мен?“. Шокирана, аз реагирах: „Дамяне, ти си луд!“ След години разбрах защо предложението му за брак е било точно такова. Няма да влизам в подробности. Нали бях много четящ човек, и нали повечето от авторите на книгите, които четях, бяха мъже, ми се искаше мъжът, с кого ще живея, да бъде по-умен от мен. Седем месеца след Дамяновото предложение и моя отговор, че е луд, лудите станахме двама. И на 23 юли 1964 г. изненадахме българското общество с нашия брак…


Голяма част от Дамяновите почитатели го приемат само за майстор на любовна лирика. Вероятно защото не са открили любовта, за която са мечтали… Но Дамян раждаше стихове от всяко нещо покрай него. И това не беше само Любовта! Той обичаше болезнено България. Няколко негови стихосбирки са посветени само на тази негоза Любов! В една от тях има цикъл „Пантеон“, който съдържа творби, посветени на най-великите българи. В едно от стихотворенията  за Ботев Дамян казва: „Българийо, майко, горд съм до сълзи, че раждаш и „луди“ поети“. Този стих ме подсеща, че преди доста години известен  „великан на духа“ зададе в публичното пространство въпроса защо му е трябвало на Ботев да ходи да се бие за свободата и да загине. Да бил останел жив, за да видим какво щял да напише след Освобождението. Вероятно затова бях впечатлена от мисъл на Елиас Канети, която срещнах в книгата му „Спасеният език“: „Поетът трябва да знае кога да умре.“ Тогава си помислих как си бяха отишли от света Ботев, Дебелянов, Яворов…


– Каква душа имаше Дамян Дамянов?


– Живяхме заедно в продължение на почти 35 години. Дамяновата душа бе много деликатна. Понякога казвам, уж, на шега, но това е самата истина – Дамян беше  “ две в едно“  – човек с комплекс на малоценност,  заради физическите параметри на тялото си.  И със свръхчувствителна душа на голям поет! Не е редно съпругата да нарича съпруга си голям, защото може да бъде упрекната в „конфликт на интереси“. Но това е така. Голям е! Съпругата на Дамян Дамянов и читателката на неговите творби, не са едно и също нещо. Имало е причини да не остана съпруга, но останах. За това благодаря на примера на майка ми. Кротка, работлива, смирена, дори когато имаше основание да не е такава. Не си доспиваше, много работеше. Бяхме седем деца. Когато ние си лягахме, тя оставаше будна да кърпи чорапите ни… Още помня игрите, на които тя ни научи! Въпреки невероятно трудния си живот, тя беше винаги засмяна. Затова и в книгата си с избрани стихотворения „Душа на длан“ (2019), включих посветеното на нея стихотворение „Усмивката на майка ми“ от първата моя стихосбирка „Непредвидени стихотворения“ (1978). Прочут западен писател казва: „Нещастието на всяка жена е, че рано или късно заприличва на своята майка.“ Точно в това „нещастие“ се състои моето щастие! Не си позволих да кажа нещо нелицеприятно на Дамян, дори когато е имало причина да го направя. Нито за миг не забравих, че душата му е като гола рана, която боли, дори когато я погалят…


– Имаше ли причина за това или, както се изразихте, е заради чувствителността на поетичната душа?


– Хората трудно приемат различните от тях. В повечето случаи доброто отношение е само демонстрация! Детството на Дамян не е било леко. Бил е обект на подигравки. Замеряли са го с домати. Децата не са разбирали какво правят, но са го правели. И на майка му не ? е било леко. Съветвали са я „да му сложи възглавницата“, защото е млада и ще си роди друго дете…  Когато върху му се изсипа невроятен човешки злобопад, му казах да опише живота си едно към едно – с всички жестоки неприятности. Каза, че не може да го направи. Никой негов почитател не може да повярва, че Дамян Дамянов нямаше никакво самочувствие. До такава степен, че не можа да се зарадва и на славата, която имаше. Някой му беше внушил, че славата му на поет се дължи на съжалението към съдбата му… Той беше повярвал. Обяснявах му, че му завиждат и затова говорят така. „На какво ми завиждат?! – чудеше се той. – Та аз не мога да направя нито крачка сам!“ Цитирах му Еклисиаст: „Всеки труд и всяка сполука в работите произвежда между човеците взаимна завист“.  Нищо ново няма под слънцето! И завистта е стара, колкото света. И не е български патент!


– А с Дамян Дамянов говорили ли сте по темата за завистта и творчеството?– Дамян ме е питал защо му завиждат и аз му обяснявах, че когато всеки иска да постигне слава, е нормално да се поддаде на това грозно чувство, което е вредно за самия завиждащ.  А Дамян се радваше на огромен брой почитатели. Случвало се е да сме в творчески дом на писателите в Рила. Туристите, които минаваха край дома, питаха кои писатели са в момента в него. Като чуеха, че Дамян Дамянов е там, искаха да се покаже на прозореца, за да го видят. Този факт по всяка вероятност е дразнел колегите му. Любовта към Дамян се дължеше на невероятната искреност на неговите стихове. Всяка дума в тях е заредена с неговата енергия. Тъй като говореше доста неясно и събеседниците му не го разбираха добре, той се стремеше да пише ясно, за да бъде разбран. Не мога да съдя хората, които му завиждаха.  


Дамян ми даваше да прочета всяко свое ново стихотворение. Спомням си, че веднъж заради една дума, стигнахме до скандал. Беше написал:


 „За мене всяка крачка е усилие.


И всеки жест – цял подвиг, непознат


за пъргавия, здравия и силния.


Аз съм сакат! Сакат! Сакат! Сакат!“


Това „сакат“ ме подразни. Помъчих се да му обясня, че читателите отдавна не се интересуват дали е физически сакат, или – здав! В стиховете си не си сакат, затова не употребявай тази дума!


– Не използват ли пишещите понякога поезията, за да излеят и болките си?


– Не понякога – винаги! Човек не смее да сподели всичко с всеки друг. Но споделяйки чувствата си с т. н. бял лист (вече – с лаптопа или – телефона), споделя всичко с всеки, който го прочете.  Случваше се Дамян да изпадне в криза за няколко дни. Както казва в „Приказка“ – „Душата ми се стяга до полуда в прегръдките на своята тъга.“ Наричах тези негови състояния „дупки“. Но той беше силен дух! Превъзмогваше кризите. Сам се спасяваше от „прегръдките на своята тъга“.  И успя да вложи тази своя енергия във всеки свой стих. Не е между нас от 6 юни От 1999 гЕ Когато ходя на срещи с читатели, хората ме питат за него, искат да им прочета и негови стихове.


Между другото, приписват му и няколко любовни стихотворения, които не са негови.


Дамян беше изключително скромен човек. И много горд – страхуваше се да не го съжаляват… Няколко години след като бяхме сключили брак, млада психиатърка защити дисертация на тема „Поезиотерапия“. Оказа се, че най-лечебните, даващи на хората сила да излязат от депресията си, са стихотворенията на Дамян.


– Интересно е как, когато човек има радост или пък разочарование, прибягва до стиховете му и се открива в тях.


– За мен е обяснимо. Тайната е, че – щастлив или тъжен, Дамян не се старае да изглежда някакъв, какъвто не е. Той казва: „Поетът – нито дявол, нито Господ – е длъжен, както мисли, тъй да пише…“. И когато някой читател помисли, че това, което чете, го е написал самият той, авторът става негов любим поет. Защото, без да се познават, поетът е прочел душата на своя читател.  Почти всеки ден в мрежата качват стихотворението му „Към себе си“. Много  хора са ми казвали, че са оздравявали, когато в критични моменти са си рецитирали това негово стихотворение.


„Когато си на дъното на пъкъл,а


когато си най тъжен и злочест,


от парещите въглени на мъката


си направи сам стълба и излез“


Любимата поговорка на Дамян беше: „Загубиш ли пари, нищо не губиш; загубиш ли драве, много губиш; загубиш ли дух, всичко губиш.“ Дамян винаги е бил с крехко здраве, но между 1989 г. и 1999 г. често пъти животът му висеше на косъм. Лекарите от ВМА положиха много грижи, за да продължат живота му. Аз го придружавах винаги, защото той се притесняваше да му помага друг човек. Най-дългият ни престой във ВМА беше от края на ноември 1993 г. до края на март 1994 г. Три месеца бяхме в клиниката по интензивна терапия и един – в клиниката по пулмология. Докато бяхме в интензивното отделение, Дамян веднъж ми каза: „Това тук е адът“. „Не е адът – отвърнах аз, – това е гара разпределителна между живота и смъртта.“ Така беше. Виждах как обезболяват с морфин непоносимите физически болки на някои пациенти. Тогава си спомних как на една стена в нашето училище висеше лозунгът: „Религията е опиум за народите“. Не го разбирах.  Там, в отделението по интензивна терапия, си помислих, че това всъщност е истина.  Религията е лекувала непоносимите душевни страдания на хората. С думите „Така е рекъл Господ! “ или „Така е било писано!“ хората са преглъщали смирено ударите на жестоката си съдба. Моята баба е родила 12 деца. Шест от тях са умрели като малки. Как ли би останала жива, ако не е била сляпо вярваща? Вероятно си е казвала „Така е рекъл Господ!“ и е продължила да отглежда останалите живи деца…  Не съм сляпо вярваща. Но харесвам молитвата: „Господи, дай ми смирението да приема нещата, които не мога да променя, куража да променя нещата, които мога, и мъдростта да правя разликата между двете.“  Много рано осъзнах, че имам право да променям само себе си! И постигнах смирението да приема всеки човек такъв, какъвто е. Е, не всеки… Но Дамян – да.  Изпаднеше ли в някоя от „дупките“, целият свят му беше крив.  А пък аз – единственият представител на целия свят, влизах в ролята на негов отдушник. Описала съм тази своя роля:


„Викай! Викай! Излей си душата!


Вън не може Ч крещи у дома!


Изсипи върху мене вината


на голямата лоша земя!


Звярът-мъка, старателно скриван


от света, тук без страх отключи!


Викай! Викай! Пред други не бива!


Но пред мене недей да мълчиш!


Аз безропотно ще те изслушам.


Викай! Кряскай! Обиждай! Вилней!


На човека му трябва отдушник –


насъбраното зло да излей“.


Всеки от нас има и добра, и зла страна. И трябва да избере свой духовен учител, с чиято помощ би победил злото в себе си. Аз избрах Христос – такъв, какъвто си го представям!


Християнството е мой осъзнат избор. Вярвам в истинността на древна индийска мъдрост: „Щастието е в сляпата вяра, знанието – сабя без дръжка.“  Не мога да съм сляпо вярваща, но съм щастлива…   


Не знам какво ни става… Не мога да приема т.н. „език на омразата“. А той приема чудовищни размери. Става ми криво, като чуя обиди по адрес на учители, на лекари… Че всяко стадо има мърша, знам, и не е редно заради „наш Иван“ да намразим и Свети Иван… Дали защото сме видели много добро от лекарите и Дамян, и аз, ми се иска да разкажа как с Хайгашод Агасян написахме песен за тях. Преди доста години се оказахме двамата с Хайго в кабиента на лекар във ВМА. Говорихме, каквото говорихме и нашият приятел се оплака на Хайго, че не искам да напиша текст за песен за лекарския труд. За хора като нас била славата, а за лекарите – бутилките уиски и кутиите бонбони. Тръгнахме си.


С прибирането ми вкъщи текстът се „роди“. На следващия ден го занесох на Хайго. И песента стана. Ето го:


„Докторе, как мина твоя ден?


Докторе, не си ли уморен?


Колко ли човешка скръб и жал


в своята душа си насъбрал!


Слагаме във твоите ръце


болката на своето сърце.


Вярваме, че ти ще ни спасиш!


Колко ли е страшно да сгрешиш!


За нощите ти будни,


за дните твои трудни,


за всеки дъх, от тебе възкресен,


за пулса на живота,


за вярата в доброто,


докторе, бъди благословен!


Ти лекуваш нашия живот.


Ти намираш през страха ни брод.


Докторе, а в твоя миг нелек


има ли до теб добър човек?


Когато песента беше готова, направихме „заговор“. Хайго ни събра в своя дом. След като си поприказвахме, домакинът ни попита дали искаме да чуем негова нова песен. Разбира се, че искахме! Хайго засвири и запя… И разплакахме нашия приятел.


– Как човек да преценява днес каква литература да чете? Има толкова много издания и се отпечатват още.


– Не зная как преценяват другите хора. Само за себе си знам какво искам да чета. И го чета.Често чувам да казват, че всички пишели, а никой не четял. И бързат да обявят някого за графоман. Това е обидно! Особено когато пишещ човек го казва по адрес на друг пишещ човек. Ще ви разкажа случка от живота на Дамян. Той е започнал да пише стихове в детска възраст. Като ученик е изпращал свои стихотворения до софийски вестници. И нали по онова време стихотворенията, които е чел по вестниците, били само за социалистичедкото строителство, и той пишел за комбайни, за вършачки и т. н. И веднъж получил писмо: „Момче, спри да изпращаш стихотворения, от тебе поет няма да стане!“ Отчаял се бъдещият поет Дамян Дамянов. Майка му се видяла в чудо. Повикала на помощ литатурния критик Симеон Султанов, с когото били  роднини. И „бате Симо“, както му казваше Дамян, го попитал: „Ти, мойто момче, ходил ли си на полето? Виждал ли си комбайн? Не, нали? Имаш уникална съдба! Пиши само това, което ти е минало през сърцето!“ Благодарение на този съвет комбайните и вършачките изчезват от лириката на Дамян Дамянов, а стихосборката „Ако нямаше огън“ (1958 г.), в която всеки стих е излязъл от сърцето на младия поет с уникална съдба, се разпродава светкавично и претърпява второ издание. Бяхме вече женени, когато млад критик укори в „свръхпроизводсто“ няколко поети, между които и Дамян. Спомням си реакцията на Добри Жотев: „Дамяне, тоя човек не знае ли, че ти пишеш, както дишаш!“ Само веднъж Дамян изпадна в творческа криза. Няколко месеца не беше написал нищо в рими и в ритъм. И като китайска капка повтаряше: „Аз съм един умрял поет.“ Един ден не издържах и му казах: „Виж какво, вместо да се самосъжаляваш, седни и напиши нещо в рими и в ритъм! Дори да е глупост, нека мозъкът ти да си спомни какво е работил!“ Послуша ме. След около час и половина ме извика. Очите му искряха от щастие: „Виж!“ Прочетох великолепно стихотворение, което не знам наизуст, но помня началото и финала. Започваше с  „А мислех, че поетът е умрял във мене под камарите от проза…“ и завършваше с: „Поете, силом думи не търси! Потрябваш ли им, те ще те намерят!“ 


 Никой не знае дали днешният „графоман“ няма да създаде някой ден шедьовър…


– Сега готова ли си пак да пишеш текстове за поп-фолк песни?

– Нали знаеш – никога не казвай никога. Няма срамен труд, но дано не ми се наложи


Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Сайта bgspomen.com не разполага с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантира за истинността и, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът й, освен ако не е авторска. Възможно е написаното в някой статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.

Архив